B2B Sales

Met marketing zorg je ervoor dat je jouw doelgroep bereikt. Maar als je dan eenmaal hun aandacht hebt, moet je ze nog wel weten binnen te halen. En dat is waar sales om de hoek komt. Marketing en sales hebben dus een hoop met elkaar te maken. Toch zien we vaak bij bedrijven dat de twee afdelingen ver uit elkaar liggen. Dat vinden wij zonde. Daarom bieden wij ze aan onder één dak voor een naadloze integratie.

Lead generatie

Het doel van sales is natuurlijk om leads te genereren. Of eigenlijk, om klanten te genereren. Lead generatie kun je op heel veel manieren doen. Een belangrijk onderdeel hiervan is je (online) marketing. Een soepele samenwerking tussen marketing & sales is dus onmisbaar voor het verzamelen van kwalitatieve leads.

Leads genereren met personalisatie

Een effectieve manier om leads te genereren is personalisatie. Met personalisatie pas je jouw content aan op jouw websitebezoekers. Of nou ja, dat doet de computer natuurlijk. Dat hoeft niet met de hand. Op basis van bezoekersherkenning wordt bepaald welke content past bij jouw websitebezoekers. Want niet ieder verhaal past bij iedere potentiële klant. Door jouw boodschap te personaliseren biedt je jouw prospects relevante content in iedere fase van het aankooptraject.

Leadopvolging

Overal hoor je altijd lead generatie als het over sales gaat. En natuurlijk is het genereren van leads hartstikke belangrijk. Maar wat gebeurt er dan als je een lead te pakken hebt? Juist, die moet nog worden opgevolgd om er een klant van te kunnen maken. Door leads structureel op te volgen, zorg je ervoor dat jouw organisatie in beeld blijft. Je wilt natuurlijk niet vergeten worden. “Uit het oog, uit het hart”, zeg maar.

Je hoeft natuurlijk niet zelf die pot vol visitekaartjes te gaan nabellen. Wij kunnen jouw leadopvolging voor onze rekening nemen. Dat scheelt een hoop tijd en moeite.

Lead nurturing

Dus, we hebben nu lead generatie en leadopvolging gehad. Nu zijn we wel klaar toch? Neen, helaas zien we vaak dat er nog iets meer nodig is om van een lead een klant te maken. Zeker binnen de B2B hebben leads vaak tijd en aandacht nodig. En daarvoor hebben we lead nurturing. Soms zijn leads nog niet klaar om over te gaan op een aankoop. Het is dan niet aan te raden om als verkoper te gaan zitten wachten tot ze dat wel zijn. Voor je het weet gaan je leads in zee met een concurrent. Het is dus de kunst om je leads in iedere fase van het aankoopbeslissingstraject, ofwel buyer’s journey, te voorzien in hun informatiebehoefte. Door je leads warm te houden met relevante content, verklein je de kans dat ze je uit het oog verliezen.

Inbound sales en de customer journey

Voor effectieve marketing en sales is het van belang om inzicht te hebben in de stappen die jouw klanten doorlopen. Een klantreis, als het ware.

Wanneer een potentiële klant contact opneemt met jouw bedrijf, heeft hij waarschijnlijk al een groot deel van deze stappen. Want een koper zal in de beginfase van het aankoopbeslissingstraject nog geen contactformulier invullen voor een offerte. Zeker niet binnen de B2B. Het is dus zaak om alle stappen inzichtelijk te maken, om hier vervolgens op in te kunnen spelen met marketing en sales. Dit kan met customer journey mapping.

Telefonische sales

Ondanks dat er met z’n allen een hoop op internet zitten, is de telefoon nog steeds een veelgebruikt instrument binnen sales. En dat geldt zowel voor klanten die jou bellen als voor zelf mensen gaan bellen.

Inbound telefonie

Als een prospect besluit contact op te nemen met je bedrijf, is het natuurlijk wel handig dat je bereikbaar bent. Natuurlijk is het heel fijn als je bedrijf veel gebeld wordt door geïnteresseerden, maar het kan wel een aardige afleiding vormen. Daarom kan het veel tijd en moeite besparen om inbound telefonie uit te besteden. Dan kun jij gewoon rustig doorwerken en worden jouw potentiële klanten goed te woord gestaan.

Outbound telefonie

Outbound telefonische sales wordt ook wel telefonische acquisitie. Door zelf actief prospects te gaan bellen, krijg je bedrijven aan de lijn die wellicht nooit uit zichzelf bij jouw organisatie terecht zouden zijn gekomen.

Telefonische sales uitbesteden

Je hoeft natuurlijk niet zelf eindeloos aan de telefoon te hangen. Dit kost veel tijd en is onnodig. Het is makkelijker om telefonische sales uit te besteden. Wij kunnen dit voor je regelen. Zowel inbound als outbound.

Outbound sales is een hele effectieve manier om aan new business te komen. Niet elke potentiële klant zal vanzelf op jouw bedrijf afstappen. Soms moet je ze even een duwtje in de rug geven.

Internetbureau Utrecht – Sales

Op zoek naar een partner voor jouw salesactiviteiten in regio Utrecht? Neem dan eens contact met ons op!